mandag den 13. oktober 2014

Hæklet marcipangris

For en del år siden hæklede jeg disse søde "marcipangrise" - jeg lavede en opskrift på dem og så var den ikke længere.
Det har så vist sig at min opskrift har været helt vildt forkert - det undskylder jeg!
Nu har jeg (endelig) lavet den om og selv afprøvet den mange gange. Den burde nu fungere og til at bruge. Her er et af resultaterne - stadig superfin og med neon sløjfe.

En lille hækle-hygge-opgave som med sikkerhed skaber glæde - når julen nærmer sig.



DIY
Grisefarvet bomuldsgarn dobbelt, hæklenål 3,5.  

Grisens krop:
Hækl 30 lm + 1 vendemaske
Hækl 8 rækker (med 30 fm) + 1 vendemaske

Hækl 25 fm, 1 vendemaske og 20 fm tilbage
Hækl 6 rækker (med 20 fm) + 1 vendemaske

Hækl 1 række fm og udtag med 5 lm +1 vendemaske
Hækl 1 række fm og udtag (i den anden ende) med 5 fm + 1 vendemaske
Hækl 8 rækker (med 30 fm) + en vendemaske

Hækl 25 fm + en vendemaske og 20 fm tilbage
(Du har nu 20 masker)

Grisens hoved
Hækl 4 fm
spring 1 fm over og hækl 3 fm
spring 1 fm over og hækl 3 fm
spring 1 fm over og hækl 3 fm
hækl 4 fm + 1 vendemaske
(Du har nu 17 fm)
Hækl 1 række fm

Hækl 4 fm
spring 1 fm over og hækl 2 fm
spring 1 fm over og hækl 2 fm
spring 1 fm over og hækl 2 fm
spring 1 fm over og hækl 3 fm + en vendemaske
(Du har nu 13 fm)
Hækl 1 række fm

Hækl 3 fm
spring 1 fm over og hækl 2 fm
spring 1 fm over og hækl 2 fm
spring 1 fm over og hækl 3 fm + 1 vendemaske
(Du har nu 10 fm)
Hækl 1række fm

Hækl 1 fm
spring 1 fm over og hækl 2 fm
spring 1 fm over og hækl 2 fm
spring 1 fm over og hækl 2 fm
(Du har nu 7 fm)
Luk af

Griseøre:
Hækl 5 lm + 1 vendemaske
hækl 4 rækker (husk vendemaske)

hækl 2 masker sammen 
hækl 1 fm
hækl 2 masker sammen + 1 vendemaske

hækl 1 fm 
hækl 2 masker sammen + 1 vendemaske

hækl de sidste 2 masker sammen og luk af

Hale:
Hækl 8 lm og luk af

Montering:
Sy grisen sammen fra hoved og mod halen. Fyld vat i undervejs. Slut med at sy enden sammen. Sy hale og øre på. Afslut med en rød sløjfe.


Velbekommen!

2 kommentarer:

  1. Hej, tak for den superfine opskrift på julegrisen, som jeg har delt på min egen blog. Den er bare rigtig SØD

    SvarSlet
  2. Hækles den ud i et eller syes hovedet på kroppen

    SvarSlet